Close
(0) اقلام
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
تمام کالاها
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    آشنایی با خانواده ISO 14000

    آشنایی با خانواده ISO 14000

    امروز و در ادامه سلسله پست های معرفی ISOهای رایج به معرفی ISO 14000 می پردازیم. استانداردهای خانواده ISO 14000 ، ابزارهای عملی را برای شرکت ها و سازمان های مختلفی که به دنبال مدیریت مسئولیت های زیست محیطی خود هستند، ارائه می دهد.

    ISO 14001:2015 و استانداردهای پشتیبان آن مانند ISO 14006:2011، بر سیستم های زیست محیطی تمرکز می کنند. بقیه استانداردهای این خانواده بر رویکردهای خاصی مانند حسابرسی، ارتباطات، برچسب گذاری و تجزیه و تحلیل چرخه زندگی، و همچنین چالش های زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، تمرکز می کنند.

    ISO 14001:2015 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت زیست محیطی قرار می دهد. این استاندارد، چارچوبی را ارائه می دهد که بر اساس آن سازمان ها یا شرکت ها می توانند یک سیستم کارآمد مدیریت زیست محیطی را ایجاد کنند. این استاندارد می تواند توسط هر سازمان بدون توجه به فعالیت یا بخش آن مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشند:

    •         شرکت هایی که تنها در یک مکان قرار دارند(Single-Site) تا شرکت های چند ملیتی(Multi national)
    •         شرکت های پر مخاطره و ریسک بالا تا سازمان های خدماتی با ریسک پایین
    •         صنایع تولیدی، فرآیند و خدماتی مانند صنایع بخش عمومی و خصوصی دولت ها
    •         تولید کنندگان تجهیزات اصلی(اورجینال) و تامین کنندگان آنها

    با استفاده از این استاندارد، می توان برای مدریت شرکت، کارکنان و همچنین ذی نفعان خارجی تضمین کرد که تاثیرات زیست محیطی اندازه گیری و بهبود داده شده است.

    یک سیستم مدیریت زیست محیطی به سازمان ها کمک می کند تا موضوعات زیست محیطی را به شیوه جامع ، بررسی و کنترل کنند. سایر استانداردهای ISO که سیستم های مدیریتی مختلفی را ارائه می دهند مانند ISO 9001 برای مدیریت کیفیت و ISO 45001 برای بهداشت و ایمنی شغلی، از یک ساختار سطح بالا استفاده می کنند. این به این معنیست که ISO 14001 می تواند به آسانی با سیستم های مدیریتی موجود ادغام شود.

    بر اساس این استاندارد، یک سازمان باید موضوعات زیست محیطی مرتبط با کارش را بررسی می کند مانند آلودگی هوا، آلودگی آب و فاضلاب، مدیریت زباله، آلودگی خاک، کاهش تغییرات آب و هوایی و سازگاری، استفاده از منابع و بهره وری.

    دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک سازمان باید از یک رویکرد استراتژیک برای بهبود محیط زیست خود، استفاده کند. کسانی که از این استاندارد استفاده کرده اند، گزارش داده اند که این استاندارد در موارد زیر به آنها کمک می کند:

    •         تطابق با قوانین و الزامات کنونی و آتی را نشان می دهد.
    •         مشارکت رهبر شرکت و مشارکت کارمندان را افزایش می دهد.
    •         شهرت شرکت و اعتماد به نفس سهامداران را از طریق روابط استراتژیک، افزایش می دهد.
    •         با ترکیب موضوعات زیست محیطی و مدیریت کسب و کار، می توان به اهداف استراتژیک کسب وکار دست یافت.
    •         مزایای مالی و رقابتی را از طریق کاهش هزینه ها و بهبود کارآمدی و بهره وری، فراهم می کند.
    •         سهامداران را به عملکرد بهتر در موضوعات زیست محیطی تشویق می کند.

    استاندارد ISO 14001:2015، شامل بروز رسانی های جدیدی ست که شامل مدیریت زیست محیطی جامع تر می باشد و مرتبط با زنجیره ی تامین(Supply Chain) است. یکی از مهم ترین به روز رسانی هایی که انجام شده است مرتبط با تاثیرات زیست محیطی بر چرخه ی زندگی است. علاوه بر این ها تعهدات مدیریت ارشد و روش های ارزیابی انطباق نیز تقویت شده است.   

    انصراف از نظر