Close
(0) اقلام
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
تمام کالاها
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    نکاتی که قبل از خرید دستگاه بخور لازم است بدانیم

    نکاتی که  قبل از خرید دستگاه بخور لازم است  بدانیم

    یکی از مهمترین دغدغه های این روز بسیاری از افراد که در شهرهای آلوده زندگی میکنند تنفس هوایی مطبوع تر لااقل در محیط کار و محل زندگیست. خیلی از افراد دچاری بیماری های تنفسی ،آلرژیک،حساسیتهای فصلی یا حساسیتهای پوستی هستند که باتغییر فصلها عوارض خود را به نحوی در بدن این اشخاص نمایان میسازند. از افزایش غلظت آلاینده ها و ذرات معلق گرفته تا خشکی بیش از اندازه پوست در فصل سرما مسائلیست که بسیاری از افراد را آزار میدهد.

    بنابراین بسیاری به فکر چاره اندیشی برای رفع این موضوع برآمده اند و سعی در خرید دستگاهی دارند که بتواند تهویه مطبوعی ایجاد نماید. اما شاید بسیاری از مواقع محصولی تهیه میگردد که نتایج مطلوب را به همراه خود ندارد.

    در ابتدا به معرفی دو دسته اصلی از محصولات میپردازیم:

    دستگاه های تصفیه کننده هوا:

    این محصولات وظیفه پاکسازی هوای محیطی را برعهده دارند و اغلب از فیلترهای متنوع که برای تصفیه انواع آلاینده ها کاربرد دارند مورد استفاده قرار میگیرند. فیلترهایی برای تصفیه گازهای سمی،ذرات آلرژی زا، گرده گیاهان و ...

    دستگاه های رطوبت ساز:

    این دستگاه ها صرفاً برای ایجاد رطوبت در هوا بخصوص در فصلهای خشک کاربرد دارند همچنین با ایجاد رطوبت به کاهش استهلاک وسایلی که به هوای خشک حساس هستند نیز تاحدی کمک میکنند.


    دستگاه بخور:

    دستگاه بخور با اضافه کردن آب، رطوبت محیط شما را به طور نسبی بالا می‌برد. هوای خشک زمستان می‌تواند باعث خشکی پوست و مشکلات تنفسی شود. بنابراین افزودن رطوبت به هوای محیط توسط یک دستگاه بخور می‌تواند مشکلات پوستی و تنفسی از جمله سرفه‌های مزمن را کاهش دهد. افزایش رطوبت هوای محیط داخلی از الکتریسیته ساکن محیط نیز می‌کاهد و مانع از ترک خوردن لوازم چوبی منزل می‌شود.

    انواع دستگاه بخور:

    دستگاه‌های بخور شامل ۴ مدل اصلی می‌شوند: اولتراسونیک، چرخنده، بخور سرد و بخور گرم. بخورهای چرخنده و اولتراسونیک هر دو بخار سرد تولید می‌کنند.

    دستگاه‌های اولتراسونیک، مدل‌های بی صدایی هستند زیرا از امواج اولتراسوینک برای تولید بخار استفاده می‌کنند در حالی که مدل‌های چرخنده دارای یک دیسک گردان پر صدا هستند. دستگاه‌های بخور سرد توسط یک فن، قطرات آب را به محیط پرتاب می‌کنند و جزو دستگاه‌های بخور سرد هستند. بخور گرم نیز توسط یک المان الکتریکی، آب را در محفظه خود گرم کرده و سپس بخار می‌کند. در برخی از این مدل‌ها، بخار، قبل از ورود به محیط خنک می‌شود.
    بعضی از دستگاه های بخور صدای زیادی دارند و آزاردهنده اند؛ دستگاه بخور را حتما از داروخانه های معتبر بخرید و از استانداردبودن آن مطمئن شوید؛ جنس دستگاه باید از مواد مناسب و مرغوب باشد بنابراین از خرید دستگاه هایی که از پلاستیک های نامرغوب تهیه شده اند، خودداری کنید؛ برخی از رطوبت سازها اتوماتیک و کم مصرف ترند و قابلیت تنظیم میزان بخار و مواد افزودنی را دارند. حتما پیش از خرید، مشخصات دستگاه و چگونگی به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.

    نگهداری دستگاه بخور:

    قارچ ها و باکتری ها بسیار مستعد رشد در محیطهای مرطوب هستند . برای اجتناب از رشد آنها سعی کنید روزانه آب مخزن دستگاه را تعویض کنید. همچنین شستشوی دوره ای مخزن با مواد آنتی باکتریال را فراموش نکنید.

    تعویض فیلتر در مدلهایی که دارای فیلتر میباشند را در دوره های ماهانه یا سالانه بسته به میزان مصرف خود فراموش نکنید. همچنین در صورتیکه برای مدت طولانی قصد استفاده از دستگاه را ندارید حتما از خالی کردن آب مخزن اطمینان حاصل نمایید.

     تفاوت دستگاه های بخور گرم و سرد:

    دستگاه های بخور معمولا 2 نوع سرد و گرم دارند. از دستگاه بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه های خشک مفید هستند، معمولاً در هوای سرد استفاده می شود. امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد.

    از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد، حذف باکتری ها و ویروس ها (سرماخوردگی و...)، تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما، كاهش استرس، احساس طراوت و شادابی و حساسیت نداشتن به نوسانات برق هستند.

    چند توصیه:

    اگر در خانه فرد سالمند یا کودک دارید، هرگز دستگاه بخور را در دسترس آنها قرار ندهید و اگر بیمار مبتلا به آسم و آلرژی، بیماری های تنفسی و قلبی دارید، حتما پیش از خرید دستگاه بخور، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا میزان رطوبت هوا برای این افراد باید محاسبه شده و دقیق تر باشد. معمولا به مبتلایان بیماری های آسم، آلرژی و سینوزیت، استفاده از دستگاه های بخور سرد توصیه می شود.

    بهتر است از بخور سرد استفاده شود زیرا رطوبت را در اثر حرارت ایجاد نمی کند و نبولایزر اولتراسونیک است که ذرات ریز ایجاد می کند که بهتر در راه های هوایی جایگزین می شوند. از طرفی چون بخور سرد در فصول سرد سال برای افراد مطلوب نیست، بهتر است نوع ملایم آن به کار رود.

    انصراف از نظر